Göçmenler ölümcül Yunan enkazından önce yardımı reddettiler mi yoksa yalvardılar mı? Sahil güvenlik ve aktivistler aynı fikirde değil
Şurası çok açık: 9 Haziran’da eski bir çelik balıkçı teknesi çok fazla insanı taşıyarak doğu Libya’dan İtalya’ya doğru yola çıktı.
Suriye, Mısır, Filistin toprakları ve Pakistan’dan gelen 750 kadar erkek, kadın ve çocuk, kendi ülkelerindeki umutsuzluktan kaçıp Avrupa’daki akrabalarına ulaşmaya çalışıyordu.
Beş gün sonra, trol teknesi Yunanistan açıklarında Akdeniz’in en derin yerlerinden birinde battı. Sadece 104 kişi, tamamı erkek hayatta kaldı. 78 kişinin kalıntıları bulundu.
Yakın Akdeniz tarihinin en kötü gemi enkazlarından birine neyin yol açtığına dair hala cevaplardan çok soru var.
Aktivistler, göç uzmanları ve muhalif siyasetçiler, bir sahil güvenlik gemisinin trol teknesine saatlerce eşlik etmesine ve batışını çaresizce izlemesine rağmen Yunan makamlarını göçmenleri kurtarmak için daha önce harekete geçmemekle eleştirdiler.
Aşağıda, Yunan makamlarının, ticari bir geminin ve yolcularla temas halinde olduklarını söyleyen aktivistlerin raporlarına dayanan olayların bir zaman çizelgesi var. Zaman zaman yakınsayan, ancak aynı zamanda önemli şekillerde farklılık gösteren olay dizilerini tanımlarlar.
Yunan Sahil Güvenliği, aşırı kalabalık trol teknesinin batmadan dakikalar öncesine kadar neredeyse tüm yardımı reddederek İtalya’ya doğru istikrarlı bir şekilde ilerlediğini söyledi. Bu, kısmen yakınlarda bulunan bir ticari tankerin anlatımıyla destekleniyor.
Ancak aktivistler, gemideki insanların tehlikede olduğunu söylediler ve gemi batmadan 15 saatten fazla bir süre önce defalarca yardım talebinde bulundular.
Uluslararası deniz hukuku ve sahil güvenlik uzmanları, trol teknesindeki koşulların teknenin risk altında olduğunu açıkça gösterdiğini ve teknedekilerin ne dediğine bakmaksızın acil bir kurtarma operasyonunun başlatılması gerektiğini söylediler.
Bu hesapların çoğu, bağımsız olarak hemen doğrulanamadı.
Kapalı bir kampa nakledilen ve gazetecilerden uzak tutulan hayatta kalanların ifadeleri bu zaman çizelgesinde eksik.
Tüm zamanlar Yunanistan’ın saat diliminde verilmiştir.
İLK TEMAS
Salı günü saat 11 civarında, İtalyan yetkililer Yunanistan’a göçmenlerle dolu bir balıkçı teknesinin Mora’nın güneybatısındaki uluslararası sularda olduğunu bildirdi. Yunanistan, İtalyan yetkililerin bir aktivist tarafından uyarıldığını söyledi.
Aynı sıralarda insan hakları aktivisti Nawal Soufi, sosyal medyada dört gün önce Libya’dan ayrılan bir teknede bulunan bir kadının kendisiyle temasa geçtiğini yazdı.
Soufi, göçmenlerin sularının bittiğini yazdı ve Yunanistan’dan yaklaşık 100 km (62 mil) uzakta olduklarını gösteren bir uydu telefonu aracılığıyla GPS koordinatlarını paylaştı.
Salı sabahı “Gemide dramatik bir durum. Derhal kurtarılmaları gerekiyor” diye yazdı.
Gün boyunca Soufi, bir dizi sosyal medya gönderisinde ve daha sonra bir ses kaydında trol teknesindeki insanlarla yapılan yaklaşık 20 aramayı anlattı. Associated Press, Soufi’ye ulaşamadı.
AP’ye verdiği demeçte, Avrupa Sınır ve Sahil Güvenlik Ajansı Frontex’e ait bir gözetleme uçağı, aşırı kalabalık trol teknesini saat 23:47’de tespit etti ve Yunan makamlarına haber verdi. Frontex Cumartesi günü AP’ye, uçağının yakıt sıkıntısı nedeniyle 10 dakika sonra olay yerinden ayrılmak zorunda kaldığını, ancak “aşırı kalabalık” trol teknesinin ayrıntılarını ve fotoğraflarını Yunanistan ile paylaştığını söyledi.
GEMİDEKİ KOŞULLARIN FARKLI HESAPLARI
Öğleden sonra 2’de, Yunan makamları trol teknesindeki biriyle temas kurdu. Açıklamada, geminin “Sahil Güvenlik’ten veya Yunanistan’dan herhangi bir yardım talep etmediği” belirtildi.
Ancak aktivistler, Salı öğleden sonra teknedeki insanların çaresiz durumda olduğunu söyledi.
Soufi, saat 15:11’de yolcuların kendisine yedi kişinin baygın olduğunu söylediğini yazdı.
Aynı sıralarda, kurtarılması gereken göçmenler için bir yardım hattı işleten Soufi ile hiçbir bağlantısı olmayan aktivistlerden oluşan bir ağ olan Alarm Phone, trol teknesindeki bir kişiden bir telefon aldıklarını söyledi.
Alarm Phone, “Geceyi atlatamayacaklarını, büyük sıkıntı içinde olduklarını söylüyorlar” diye yazdı.
Öğleden sonra 3:35’te bir Yunan Sahil Güvenlik helikopteri trolün yerini tespit etti. Yayınlanan bir hava fotoğrafı, güvertenin neredeyse her santimini kaplayan insanlarla dolu olduğunu gösterdi.
Yunan makamları, o zamandan akşam 21.00’e kadar trol teknesindeki insanlarla uydu telefonu, radyo ve gece gelen ticari gemiler ve Sahil Güvenlik botu tarafından yapılan yüksek sesli konuşmalar aracılığıyla iletişim kurduklarını söyledi. Trol teknesindeki insanların defalarca İtalya’ya devam etmek istediklerini söylediklerini ve kurtarmayı reddettiklerini eklediler.
TİCARET GEMİLERİ MALZEME GETİRİYOR
Saat 17:10’da Yunan makamları, Lucky Sailor adlı Malta bandıralı bir tankerden trol teknesine yiyecek ve su getirmesini istedi.
Lucky Sailor’ı yöneten şirkete göre, trol teknesindeki insanlar “herhangi bir yardım almakta çok tereddüt ettiler” ve “İtalya’ya gitmek istiyorum” diye bağırdılar. Sonunda, Doğu Akdeniz Denizcilik Limited Şirketi yaptığı açıklamada, trol gemisinin malzemeleri kabul etmeye ikna edildiğini yazdı.
Akşam 6 civarında, bir Yunan Sahil Güvenlik helikopteri, trolün “sabit bir rotada seyrettiğini ve ilerlediğini” bildirdi.
Ancak saat 18:20’de Alarm Phone, gemideki kişilerin hareket etmediklerini ve “kaptanın” trol teknesini küçük bir tekneyle terk ettiğini bildirdi.
Uçaktaki biri Alarm Phone’a “Lütfen herhangi bir çözüm” dedi.
Yunan yetkililerin hesabı, trol teknesinin o sıralarda Şanslı Denizci’den malzeme almak için durduğunu gösteriyor.
Soufi, saat 18:55’te gemideki göçmenlerin kendisine altı kişinin öldüğünü ve diğer ikisinin çok hasta olduğunu söylediklerini yazdı. Şimdiye kadar başka hiçbir hesap gemi kazasından önceki ölümlerden bahsetmedi ve AP bunu doğrulayamadı.
Akşam 21.00 civarında, Yunan makamları Yunan bandıralı ikinci bir ticaret gemisinden su taşımasını istedi ve Şanslı Denizci’nin gitmesine izin verdi.
Ardından, saat 22:40 civarında, Girit’ten bir Sahil Güvenlik botu trol teknesine ulaştı ve batana kadar yanında kaldı. Sahil Güvenlik’e göre gemi, trolü uzaktan “gizlice gözlemledi”. Sahil Güvenlik bir kez daha, trol teknesinin herhangi bir sorunu olmadığını ve “sabit bir rota ve hızda” hareket ettiğini söyledi.
SON SAATLER
Soufi’nin hesabına göre, erzak teslim etme girişimleri trol teknesinin sorunlarına katkıda bulunmuş olabilir.
Saat 23.00’ten kısa bir süre sonra, yolcuları başka bir gemiden su şişeleri almaya çalışırken trol teknesinin sallanmaya başladığını yazdı. Gemideki insanlara göre, gemiye halatlar bağlandı, bu da onu istikrarsızlaştırdı ve “panik durumuna” neden oldu.
Şanslı Denizci’nin raporuna göre, trol teknesine hiçbir halat bağlı değildi ve erzak bir ipe bağlı su geçirmez fıçılarda teslim ediliyordu.
Lucky Sailor’ı yöneten şirket AP’ye “Teknedekiler ipi yakaladı ve çekti” dedi.
Diğer ticaret gemisi AP’nin sorularına hemen cevap vermedi.
Yunan Sahil Güvenlik sözcüsü Cuma günü geç saatlerde teknesinin trol teknesine kısa bir süre için hafif bir halat bağladığını söyledi. Gemilerden hiçbirinin trol teknesini çekmeye çalışmadığını vurguladı.
Komutan Nikos Alexiou, Yunan kanalı Ant1 TV’ye Sahil Güvenlik’in trol teknesinin durumunu kontrol etmek istediğini ancak gemideki kişilerin yine yardım etmeyi reddettiklerini ve rotaya devam etmeden önce halatı çözdüklerini söyledi.
Soufi’nin trol teknesiyle son teması saat 23:00 idi. Daha sonra bir sesli notta “İtalya’ya yelken açmaya devam etme isteklerini asla ifade etmediklerini” söyledi veya Yunanistan’dan yardım almayı reddetti. “Tehlikedeydiler ve yardıma ihtiyaçları vardı.”
ENKAZ
Yetkililere göre, trol teknesi motorunun durduğu Çarşamba günü saat 01:40’a kadar hareket etmeye devam etti. Sahil Güvenlik gemisi daha sonra “sorunu belirlemek” için yaklaştı.
Birkaç dakika sonra, Alarm Phone trol teknesindeki insanlarla son bir konuşma yaptı. Aktivistler, çağrı kesilmeden önce sadece “Merhaba arkadaşım ΓǪ Gönderdiğiniz gemi ΓǪ” diye anabildiler.
Sabah 02:04’te, Yunan makamlarının vakayı ilk kez duymasından 15 saatten fazla bir süre sonra, Sahil Güvenlik trol teknesinin bir yandan diğer yana şiddetle sallanmaya başladığını ve ardından alabora olduğunu bildirdi.
Güvertedeki insanlar denize atılırken, diğerleri ters dönen tekneye tutundu. Aralarında kadın ve çocukların da bulunduğu pek çok kişi güvertenin altında mahsur kaldı.
On beş dakika sonra, trol teknesi su altında kayboldu.
Gecenin karanlığında 104 kişi kurtarıldı ve gemi enkazının yakınında seyreden lüks bir yat olan Maya Queen IV ile kıyıya çıkarıldı. Yunan makamları 78 ceset aldı. Çarşambadan beri başka kimse bulunamadı.
500 kadar insan kayıp.